اهمالکاری - امیر عباس رحیمی

اهمالکاری

Visits: 0

آیا  شما هم اهمالکار هستید

اهمال کاری یا به تعویق انداختن کارها (Procrastination) در ساده‌ترین تعریف خود به معنای تعلل ورزیدن در انجام کارها و به تأخیر انداختن کارهاست و همه به تجربه دریافته‌ایم که یکی از چالش‌های ما در مدیریت زمان این است که گاه، کارهایی را که می‌دانیم به هر حال باید انجام دهیم، عقب می‌اندازیم.

اهمال‌کاری چه تفاوتی با تنبلی دارد؟

بسیاری از افراد اهمال‌کاری و تنبلی را با یکدیگر یکی می‌دانند، با این حال باید توجه داشت که اهمال‌کاری و تنبلی در کنار شباهت‌هایی که دارند، تفاوت‌های ریز مهمی نیز دارند. به‌صورت کلی اهمال‌کاری نوعی ضعف در برنامه‌ریزی است و فرد اهمال‌کار فردی است که نمی‌تواند به برنامه‌هایش پایبند بماند.

اما یک فرد تنبل خیلی از اوقات اصلا برنامه‌ای هم برای خود نمی‌چیند. در واقع فرد تنبل به دلیل میل شدیدش به راحتی هیچ کاری نکردن را ترجیح می‌دهد و میل دارد که تا حد ممکن از انجام کارهای انرژی‌بر خودداری کند.

در طرف مقابل اما فرد اهمال‌کار برنامه می‌چیند و خود را نیز آماده عمل می‌کند ولی با این حال از عملی کردن برنامه‌هایش در موعد مقرر ناتوان می‌ماند. در واقع تنبلی می‌تواند یکی از دلایل اهمال‌کاری باشد اما نمی‌توان گفت که هر فرد تنبلی اهمال‌کار نیز هست. از طرف مقابل نیز هر فرد اهمال‌کاری لزوماً تنبل نیست.

7 علت اهمال کاری در کارها

دلایل متعددی برای اهمال‌کاری ذکر شده‌اند. می‌توان گفت که اولین و واضح‌ترین دلیل اهمال‌کاری به طراحی مغزی ما بر‌میگردد. از دیگر عوامل مرتبط با اهمال‌کاری نیز می‌توان به باورهای اشتباه، هم‌چنین استرس و اضطراب‌ و افسردگی اشاره کرد که همگی را به‌صورت جداگانه در زیر بررسی می‌کنیم. (2) برخی از مهم‌ترین دلایل اهمال کاری، به شرح زیر است:

1- برنامه‌ریزی اشتباه و به‌دوراز واقع‌بینی

خیلی از موارد، ما تنبل نیستیم، فقط برنامه‌ریزی درستی نمی‌کنیم. در برنامه‌ریزی، یک اصل مهم، اولویت‌بندی است. اگر بتوانید کارها را به درستی اولویت‌بندی کنید و کارهای حیاتی را زودتر انجام دهید، اهمال کاری شما هم کمتر خواهد شد. در این صورت، انگیزه و انرژی‌تان را به درستی خرج کرده‌اید. اگر برنامه‌ریزی‌تان بیش‌ازحد سخت‌گیرانه یا غیر منعطف باشد، نمی‌توانید از اهمال کاری جلوگیری کنید و طبیعتاً آن را پشت گوش خواهید انداخت.

2- بلد نبودن مدیریت زمان

هم من، هم شما و هم بیل گیتس و ایلان ماسک، همه‌مان 24 ساعت در شبانه‌روز وقت داریم؛ اما چرا آن‌ها موفق‌اند و ما به موفقیت‌هایشان نمی‌رسیم. یکی از دلایل، می‌تواند مدیریت نادرست زمان باشد. وقت روزانه ما بسیار محدود است و اگر مدیریت نشود، باعث اهمال کاری نادرست ما خواهد شد. ناتوانی در مدیریت زمان یکی از بزرگ‌ترین دلایل اهمال کاری است. وقتی زمان کم می‌آوریم، در کارهایمان اختلال ایجاد شده و در نهایت کارها به تعویق می‌افتند.

3- ضعف در تصمیم‌گیری

تصمیمات اشتباه یا ناتوانی در تصمیم‌گیری، یکی از عمده‌ترین دلایل اهمال کاری ماست. انتخاب اینکه کدام کار را زودتر و کدام را دیرتر انجام دهید و کدام کار را به تعویق بیندازیم. بهتر است قبل از تصمیم‌گیری در مورد انجام کارها، اول آن‌ها را اولویت‌بندی کنیم.

۴- کارهای دقیقه نودی و کش آمده!

عادت بدی که اغلب ما ایرانی‌ها گرفتارش هستیم، به تعویق انداختن کارها تا دقایق و روزهای آخر است. مثلاً شب امتحان درس می‌خوانیم یا تا روز آخری که برای ارسال یک اثر به جشنواره فرصت داریم، آن را به تأخیر می‌اندازیم.

وقتی کارها را به دقیقه نود بیندازید، احتمال خطا و اشتباه یا حتی انجام ندادن آن به‌شدت بالا می‌رود و منجر به پدیده اهمال کاری خواهد شد.

5- کامل گرایی و دنبال بی‌نقص انجام دادن!.

کامل گرایی از بزرگ‌ترین موانع موفقیت و از دلایل اصلی اهمال کاری است. وقتی کاری را به ین دلیل که بخواهید بی‌نقص انجام دهید، به تأخیر بیندازید، در نهایت یا کیفیت کار پایین می‌آید یا اصلاً انجام نمی‌شود! اگر کامل گرا هستید، آب دستتان است زمین گذاشته و به دنبال رهایی از بند کامل گرایی بروید.

6- باورهای تحریف‌شده!

عامل دیگری که به اهمال کاری ما دامن می‌زند باورهای تحریف شده ما هستند. مدام تصور می‌کنیم که وقت زیادی برای انجام کارها داریم و وقت باقی‌مانده را بیشتر از آنچه که هست تخمین می‌زنیم.

گاهی اوقات این اهمال‌کاری به‌دلیل تخمین کمتر وقت باقی مانده است. این‌گونه که فرد فکر می‌کند در وقت باقی‌مانده نمی‌تواند کاری را انجام دهد و همین باعث می‌شود که به کلی از کار دست بکشد.

باورهای اشتباه دیگری مانند اینکه؛ «من حتما باید در بهترین فرم خود باشم تا به سراغ کاری بروم» باعث می‌شوند که مدام کارهای خود را به تعویق بیاندازیم. پس در نظر داشته باشید که یکی از مهمترین دلایل اهمال‌کاری باورهای تحریف‌شده هستند.

7- فشارهای روانی و استرس!

فشارهای روانی نیز نقش بسیار مهمی در اهمال‌کاری ما دارند. پژوهش‌ها (2) نشان می‌دهند که استرس و اضطراب‌ و افسردگی تاثیر بسیار مهمی در اهمال‌کاری ما دارند. در واقع این فشارهای روانی از ظرفیت و توانایی ما کم می‌کنند و به ما فرصت انجام کارهای‌مان را نمی‌دهند.

با انجام تست زیر خود تون را از نظر اهمالکاری بهتر بشناسید 

 

پکیج آموزشی نوجوان خود را دریابید

20 % تخفیف

جهت  دریافت تخفیف  ایمیل خود را ارسال کنید