تست آنلاین انگیزش تحصیلی - امیر عباس رحیمی

تست آنلاین انگیزش تحصیلی

Visits: 2

تست انگیزش تحصیلی هارتر کاربرد زیادی در مدارس داشته و تفاوت های فردی را در ابعاد انگیزش درونی و بیرونی نشان می دهد.

همه ما با کنجکاوی طبیعی و انگیزه یادگیری به جهان آمده ایم، اما گاهی با بزرگتر شدن، این ویژگی را از دست می دهیم. عوامل بسیاری توانایی یادگیری را شکل می دهند،  اما انگیزش زمینه ای را فراهم می کند که با تاثیر بر نگرش هایمان سرعت دستیابی به دانش و رشد را افزایش می دهد.

یادگیری و پیشرفت فرایندی طولانی است.

بنابراین برای رسیدن به اوج یادگیری و رشد فردی، قبل از هرچیز باید از آن لذت ببریم. لذت بردن و عشق به یادگیری و آموزش انگیزه لازم برای طی این مسیر طولانی را فراهم می کند.

از آنجایی که یادگیری فرایند طولانی و سخت است و همیشه در طول این روند پاداش وجود ندارد، ممکن است افراد بی انگیزه را دلسرد نماید.

کنجکاوی و انگیزه برای یادگیری نیرویی است که دانش آموزان و دانشجویان را قادر می سازد تا به دنبال روش های جدید فکری و تجربی باشند. این نیروی محرکه آن ها را ترغیب می کند تا با پیش بینی رشد و توقع برای موفقیت، به شرایط ناآشنا و اغلب چالش برانگیز تسلط یابند.

بیشتر بدانیم: 5 راز طلایی استعداد یابی در نوجوانان

عوامل کاهنده انگیزش تحصیلی

عوامل مختلفی وجود دارند که باعث کاهش انگیزش تحصیلی می شوند. برخی از این عوامل عبارتند از:

الف) ترس از شکست

افراد گاهی از اتمام کار می ترسند، این ترس آن ها به دلیل نگرانی از اشتباه کردن است. آنها نمی خواهند در مقابل همسالان، معلمان، خواهران و برادران یا والدین خود احمق به نظر بیایند.

ب) عدم چالش

برخی از افراد زود خسته می شوند و کارهای بدون چالش، حوصله آن ها را سر می برد. مثلا زمانی که سر کلاس تکالیف تکراری و صحبت های معلم یا استاد شنیده می شود، فرد در فرایند یادگیری انرژی خود را از دست می دهد.

ج) فقدان معنا

گاهی فرد به این باور و نتیجه می رسد که یادگیری با موفقیت در زندگی ارتباطی ندارد. البته این مورد شاید بیشتر به دلیل سیستم های آموزشی باشد که افراد توانمند را پرورش نداده و باعث شده است که گاها آن ها در اجتماع کارایی خوبی نداشته باشند.

توجه- در پاسخ به افرادی که آموزش را بی معنا تلقی می کنند باید گفت که یادگیری صرفا تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی نیست. بلکه کسب دانش باعث  رشد فرایندهای ذهنی و توانایی حل مساله می شود که آن نیز به نوبه خود عملکرد فردی را افزایش می دهد.

د) مشکلات عاطفی

افراد با مشکلات خلقی و عاطفی ممکن است در یادگیری مشکل داشته باشند. زیرا نمی تواند در کلاس تمرکز کند. بنابراین مشکلاتی نظیر اضطراب، ترس، افسردگی یا شاید مسائل و درگیرهای مربوط به خانواده باعث کاهش انگیزش تحصیلی می شود.

ه) تمایل به توجه

افرادی که نیاز به توجه زیادی دارند انگیزه های بیرونی در آن ها بیشتر بوده و باعث می شود تا در صورت عدم وجود پاداش، انگیزه خود را از دست بدهند. البته در برخی از موارد به ویژه در سنین پایین، افراد از عدم انجام تکالیف برای جلب توجه دیگران استفاده می کنند.

از میزان انگیزه  تحصیلی خودتان خبر دارید با  انجام تست زیر از میزان  انگیزش تحصیلی خود  با خبر شوید.


پکیج آموزشی نوجوان خود را دریابید

20 % تخفیف

جهت  دریافت تخفیف  ایمیل خود را ارسال کنید