اهمیت روانشناسی نوجوان و والدین - امیر عباس رحیمی

اهمیت روانشناسی نوجوان و والدین

روانشناسی نوجوان
والدین با کمک گرفتن از روانشناس نوجوان می توانند رابطه خوبی با نوجوان خود در این دوره داشته باشند و به فرزند خود در رشد بهتر شخصیت و خودشکوفایی استعدادها کمک کنند.

Visits: 1

روانشناسی نوجوان اهمیت بسیاری دارد؛ والدین با کمک گرفتن از روانشناس نوجوان می توانند رابطه خوبی با نوجوان خود در این دوره داشته باشند و به فرزند خود در رشد بهتر شخصیت و خودشکوفایی استعدادها کمک کنند.

می دانیم که نوجوانی دوره پر از چالش و بحران است و تشدید هرگونه بحران می تواند آینده نوجوان را تحت تاثیر قرار دهد.

هرچه آگاهی والدین از دوره نوجوانی، چالش ها و تغییرات آن بیشتر باشد، مواجهه و عملکرد آن ها در این دوره بهتر خواهد بود. در نتیجه مراجعه به روانشناس نوجوان از سوی والدین اهمیت بسیاری دارد.

 

وظیفه روانشناس نوجوان چیست؟

یک روان شناس نوجوان با اطلاعات تخصصی که در زمینه دوره نوجوانی دارد، می تواند به والدین و نوجوان در مورد امور مرتبط با نوجوانان مشاوره دهد. او می تواند در مورد بحران های دوره نوجوانی با والدین صحبت کند و نوجوان را از چالش های این دوره آگاه کند.
یک روان شناس نوجوان می تواند پیامدهای اتفاقاتی که ممکن است در این دوره تحت تاثیر همسالان یا محیط رخ دهد را برای نوجوان بازگو کند.
همچنین یک روان شناس نوجوان می تواند به نوجوان و خانواده در حل مشکلات خانوادگی، رفع تنش و استرس، فشار های اجتماعی و … کمک کند.

 

روانشناسی نوجوان|امیر عباس رحیمی

روانشناسی نوجوان|امیر عباس رحیمی

رفتارهای نوجوانان

اصولاٌ والدینی که فرزند نوجوان دارند، دائما این سوال را از خود می پرسند که،” از کجا باید بدانم که رفتار های مخصوص سن نوجوانی کدام اند؟

اگرچه که در دوره نوجوانی، نوجوانان ممکن است به خاطر کسب خودمختاری و استقلال والدین را به چالش بکشند و یا زیر سوال ببرند و سعی بر کنار گذاشتن محدودیت ها داشته باشند و همه ی این کارها را به خاطر فرآیند رو به رشد خود انجام می دهند، اما برای والدین، دانشتن این نکته که آیا نوجوانشان رفتار درستی دارد و آیا رفتار های نوجوانشان متناسب با سن است، همیشه یک چالش بوده است.

والدین ممکن است در برقراری تعادل و ایجاد مرزهای سالم و تقویت روابط مثبت با نوجوانان خود دچار مشکلاتی شوند.

 

 بیشتر بدانید:تقویت عزت به نفس نوجوان

 

حداقل آستانه  برای درخواست حمایت بیشتر در نوجوانان وجود ندارد. “رفتار های سرکشانه و عصیان گرانه” می تواند نشانه موضوع باشد که نوجوان به دنبال کمک است اما لزوماً مهارت های ارتباطی خوبی برای درخواست کمک ندارد.

روانشناس حاذقی که در حوزه ی نوجوانان مهارت دارد، بسیار می تواند کمک کننده باشد.

تغییرات دوره نوجوانی

نوجوانی دوره تغییر است؛ تغییراتی که ملموس و قابل مشاهده هستند. اولین تغییری که در دوره نوجوانی شاهد آن هستیم، تغییر شکل بدن از حالت کودکانه به حالتی شبیه اندام بزرگسالان می باشد.
نوجوانی با تغییرات شدید وزن، قد، تغییر چهره و اندان ها، به وجود آمدن جوش های صورت، حساسیت های اخلاقی و رفتاری، نوسانات عاطفی و احساسی و غیره همراه است.

درمان در نوجوانان

از آنجایی که مغز نوجوانان متفاوت از مغز بزرگسالان عمل می کند، درمانی که برای نوجوانان ممکن است استفاده شود، شبیه به درمان بزرگسالان نیست. چند نکته وجود دارد که والدین در هنگام درمان نوجوان خود باید آن ها را در نظر بگیرند:

  •  برقراری رابطه صمیمی و درست با نوجوان کلید اصلی درمان است؛ نوجوان باید به درمانگر خود اعتماد کامل داشته باشد.
  • حفظ حریم خصوصی نوجوانان در جسات درمان بسیار مهم است؛ اگرچه که شاید والدین نگران و علاقه مند به دانستن گفتگوی میان نوجوان و درمانگر باشند، اما مهم است که حریم خصوصی نوجوانان در جلسات درمانی حفظ شود.
  •  درمانگران باید به نکاتی مانند خودکشی و یا خودآزاری در نوجوانان و هر موردی که منجر به آسیب به سلامتی نوجوان می شود، توجه داشته باشند.
  • جلسات درمان نوجوانان با بزرگسالان کاملا متفاوت است و هر نکته ای در اتاق درمان در مورد نوجوان باید مورد توجه قرار بگیرد.
  • اگر فرزند شما به جلسات روان درمانی تیاز دارد، کاملا طبیعی است و عیبی ندارد؛ قرار نیست که همه چیز تحت کنترل والدین باشد.

نوجوانان در دوره حساس رشدی به سر می برند و نیاز های آنان متفاوت از نیاز های کودکان و بزرگسالان است.

در این دوره سعی کنید درک درستی از نیاز های آنان داشته باشید و در صورت لزوم و برای مشورت از یک متخصص و روانشناسی که در حوزه ی نوجوانی تبحر دارد، کمک بگیرید.

آیا شما هم فرزند نوجوان دارید؟ آیا برای رفع نیاز های او به روانشناس نوجوان مراجعه کرده اید؟ لطفا نظرات و دیدگاه های ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید.

 

 در مورد  نوجوان یادمان باشد:

  1. در چه مواقعی باید به روان‌شناس نوجوان مراجعه کنیم؟
    اگر با علائمی مانند فقدان عزت‌نفس، ناامیدی، رفتارهای پرخطر، تکانشگری، عدم علاقه به مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، ضعف تمرکز و حافظه و بی‌اشتهایی عصبی در فرزندتان مواجه شدید، حتما به روان‌شناس یا مشاور نوجوان مراجعه کنید.
  2. در روان‌شناسی نوجوانان به چه نکاتی باید توجه کرد؟
    اعتقاد به تماشاچیان خیالی، افسانه شخصی، خوداشتغالی بیش‌ازحد، تصمیم‌گیری عجولانه و تکانشگری، رشد تفکر انتزاعی و ایدئال‌گرایی ناشی از آن و استقلال‌طلبی از مهم‌ترین نکات موردبحث در روان‌شناسی نوجوانان است.
  3. طبق اصول روان‌شناسی نوجوانان، چگونه باید با آن‌ها رفتار کرد؟
    تشویق خودمختاری و احساس استقلال، تنظیم انتظارات متناسب با توانایی فرزند، رابطه همراه با احترام و جاانداختن فرهنگ معاشرت و گفت‌وگو، از مهم‌ترین نکات تربیتی در برخورد با نوجوانان هستند.

مشاوره نوجوان در شهر قدس|مشاوره نوجوان در ورد آورد|مشاوره نوجوان در ملارد|مشاوره نوجوان در چیتگر|مشاوره نوجوان در شهریار|مشاوره نوجوان در کرج

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
هویت یابی در نوجون+ روانشناس نوجوان

“من کی هستم؟” – شکل گیری هویت در نوجوانی

آنچه در این پست میخوانید هویت چیست؟هویت در نوجوانینوجوانان چگونه هویت پیدا می کنند؟کاوش هویتتعهد هویتپیامدهای درگیر شدن در کاوش…

بیشتر بخوانید
مشاوره نوجوان

مشاوره نوجوان در چه زمینه هایی می تواند کمک کننده باشد؟

آنچه در این پست میخوانید اعتیاد نوجوانان به مواد مخدراعتیاد به بازیمشکلات رفتاری نوجوانانسوگ و از دست دادن عزیزانطلاق والدینگوشه…

بیشتر بخوانید
مشاوره نوجوان

اهمیت مشاوره برای نوجوانان و تأثیر آن بر رشد و توسعه آن‌ها

آنچه در این پست میخوانید اهمیت مشاوره برای نوجوانان:راهنمایی در انتخاب مسیر زندگی: مدیریت استرس و اضطراب: ارتقاء روابط اجتماعی:کجا…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

پکیج آموزشی نوجوان خود را دریابید

20 % تخفیف

جهت  دریافت تخفیف  ایمیل خود را ارسال کنید