اکسی توسین: هورمون عشق که کلید حافظه بهتر را دارد - امیر عباس رحیمی

اکسی توسین: هورمون عشق که کلید حافظه بهتر را دارد

اکسی توسین: هورمون عشق که کلید حافظه بهتر را دارد
محققان نورون های اکسی توسین خاصی را در مغز موش شناسایی کردند که حافظه تشخیص اشیا را تعدیل می کند.
آنچه در این پست میخوانید

Visits: 0

محققان نورون های اکسی توسین خاصی را در مغز موش شناسایی کردند که حافظه تشخیص اشیا را تعدیل می کند.

اکسی توسین،

اکسی توسین یک ماده شیمیایی طبیعی در مغز است، اکسی توسین نقش مهمی در عملکردهای مختلف شناختی از جمله حافظه دارد.

 مطالعات اخیر نشان داد که فعال شدن نورون ها در هسته فوق پستانی مغز موش باعث افزایش عملکرد در وظایف تشخیص اشیا می شود. این کشف نشان می‌دهد که نورون‌های خاص اکسی توسین نقش اساسی در تعدیل حافظه تشخیص اشیا در موش دارند.

اکسی توسین (OXT) هورمونی است که به دلیل اثرات آن بر سلامت روانی و پیوند عاطفی در حیوانات شناخته شده است.
جالب توجه است که بدانید، تحقیقات نشان داده است که این ماده شیمیایی طبیعی در مغز نقش مهمی در سایر فرآیندهای شناختی از جمله یادگیری و حافظه دارد.
اکنون، دانشمندان ممکن است با مطالعه روی «نرون‌های OXT» که حاوی گیرنده‌های OXT هستند و بر اساس در دسترس بودن این ماده شیمیایی در مغز عملکرد متفاوتی دارند، دقیقاً کشف کرده باشند که چگونه OXT بر حافظه حیوانات تأثیر می‌گذارد.

نتایج مطالعات اخیر

در مطالعه اخیر منتشر شده در 16 نوامبر 2023، درمجله علمی PLOS One، گروهی از محققان به سرپرستی پروفسور آکیوشی سایتو، همراه با جونپی تاکاهاشی از دانشگاه علوم توکیو، مسیرهای عصبی پیچیده و مکانیسم های سیگنالینگ فعال شده توسط OXT را بررسی کردند.
آنها بینش های بی سابقه ای در مورد پیامدهای آن برای یادگیری و حافظه ارائه کردند. “قبلا بر اساس مطالعات با استفاده از مدل موشی بیماری آلزایمر پیشنهاد کرده بودیم که اکسی توسین ممکن است یک کاندید درمانی جدید برای زوال عقل باشد.
برای بررسی بیشتر این موضوع، در این مطالعه، نقش OXT درون زا را در عملکرد شناختی موش بررسی کردیم.
این کار انجام شد. پروفسور Saitoh توضیح می‌دهد که با استفاده از تکنیک‌های فارماکوژنتیک برای فعال کردن نورون‌های OXT در نواحی خاص مغز، عملکرد شناختی موش‌ها با استفاده از وظیفه تشخیص شی جدید (NORT) مورد ارزیابی قرار گرفت.
زوال عقل

زوال عقل

این تحقیق بر نقش مهم OXT در تنظیم حافظه اجتماعی تاکید می کند، زیرا کمبود OXT یا گیرنده های آن با حافظه اجتماعی ناهنجار در موش ها مرتبط است. با این حال، این مطالعه پیشگامانه، تمرکز را به نقش پیش‌بینی‌های OXTergic درون‌زا در یادگیری و حافظه، به‌ویژه در هسته فوق پستانی (SuM) تغییر می‌دهد.

برای شناسایی نورون‌هایی که مسئول تأثیر OXT بر حافظه هستند، محققان برش‌هایی از مغز موش را پس از فعال کردن نورون‌های OXT در هسته هیپوتالاموس پارا بطنی (PVN)، مشاهده سیگنال‌های مثبت در PVN و پیش‌بینی‌های آن به SuM مشاهده کردند. اعتبار اضافی فعال‌سازی نورون OXTergic از طریق افزایش سلول‌های c-Fos مثبت (که نشان‌دهنده فعال‌سازی نورون) در PVN پس از تجویز کلوزاپین N-اکسید (که برای فعال کردن نورون‌ها استفاده می‌شود) تأیید شد.(تیپ شخصیتی شما چیست)

علاوه بر این، این مطالعه بر تأثیر فعال‌سازی نورون OXTergic بر یادگیری و حافظه با استفاده از ماز Y و NORT متمرکز شد. با کمال تعجب، هیچ تغییری در حافظه فضایی کوتاه مدت در آزمون ماز Y مشاهده نشد.

با این حال، فعال‌سازی نورون‌های OXTergic به طور قابل‌توجهی حافظه بلندمدت تشخیص شی را در NORT تقویت کرد. به طور شگفت انگیزی، افزایش تعداد نورون های c-Fos مثبت در SuM و شکنج دندانه دار (ناحیه ای در هیپوکامپ مغز) پس از NORT نشان دهنده دخالت نورون های OXTergic در حفظ حافظه بلند مدت از طریق این نواحی بود.

علاوه بر این، این تیم از فعال‌سازی انتخابی آکسون‌های OXTergic در SuM استفاده کرد، که در نتیجه موش‌ها زمان بیشتری را برای کاوش اشیاء جدید صرف کردند، که نشان‌دهنده مدولاسیون مستقیم حافظه تشخیص شی توسط آکسون‌های OXTergic است که از PVN به SuM می‌تابند.

به طور گسترده ای این باور پذیرفته شده است که زوال عقل در شرایطی که افراد تنهایی یا مشارکت اجتماعی محدودی را تجربه می کنند با سرعت بیشتری پیشرفت می کند.

این مطالعه، برای اولین بار، دخالت OXT را در حافظه تشخیص شی از طریق SuM نشان می‌دهد. این پیامدهای بالقوه برای درک نقش OXT فیزیولوژیکی در بیماری آلزایمر را پیشنهاد می‌کند و نقش پیش‌بینی‌های OXTergic را در تعدیل حافظه تشخیص برجسته می‌کند.(اهمیت روانشناسی نوجوان را می دانید؟)

به طور گسترده ای این باور پذیرفته شده است که زوال عقل در شرایطی که افراد تنهایی یا مشارکت اجتماعی محدودی را تجربه می کنند با سرعت بیشتری پیشرفت می کند.

با این حال، زیربنای علمی این پدیده تا حد زیادی مبهم باقی مانده است. تحقیقات ما به دنبال روشن کردن نقش حیاتی یک محیط محرک است. پروفسور Saitoh توضیح می دهد که اکسی توسین را در مغز فعال می کند و به طور بالقوه پیشرفت زوال عقل را کاهش می دهد.( دنبال روانشناس هستی)

پیش‌بینی می‌شود که کاوش مداوم در این زمینه راه را برای درمان‌های نوآورانه و مداخلات دارویی با هدف توقف پیشرفت زوال عقل هموار کند.( روانشناس خوب در اندیشه)

منبع: sciencedaily

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
استرس از طریق سیستم ایمنی بر مغز و روان تأثیر می گذارد

استرس از طریق سیستم ایمنی بر مغز و روان تأثیر می گذارد

آنچه در این پست میخوانید پتانسیل ای  برای درمان های جدید برای افسردگیتغییرات در ماتریکس خارج سلولی مغزمطالعات بالینی با…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

پکیج آموزشی نوجوان خود را دریابید

20 % تخفیف

جهت  دریافت تخفیف  ایمیل خود را ارسال کنید